Interview Chapeau

Interview Chapeau

Auteur: Maarten van Laarhoven | Vrijdag 17 november 2017
.
Maastrichtenaar Edwin Heusschen begon zo’n vijftien jaar geleden met het bouwen van websites om zijn kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Drie jaar geleden vestigde hij zich als zelfstandige. Met zijn bedrijf 043WEB helpt hij ondernemers om meer rendement uit een website te halen. Succes bleef niet uit.
.
Een website laat zich het best vergelijken met een winkel. Die kan nog zo mooi zijn ingericht én gesitueerd zijn op de mooist denkbare plek, maar als je klanten je niet weten te vinden, verkoop je niets en blijf je met je voorraad zitten. ,,Het is precies het probleem waar veel bedrijven en instellingen tegenaan lopen”, zegt Edwin Heusschen, directeur van 043WEB.
.
Met zijn in Maastricht gevestigde onderneming helpt Heusschen al meer dan vijftien jaar bedrijven en andere organisaties met het bouwen van nieuwe websites en analyseren en optimaliseren van bestaande websites. De ‘toverwoorden’ daarbij zijn ‘vindbaarheid’ en ‘succes’, aldus Heusschen. ,,Veel klanten zien mij nog altijd als een websitebouwer, terwijl ik dat eigenlijk al lang niet meer ben. Natuurlijk, ik bouw websites, dat spreekt voor zich. Maar het uitgangspunt daarbij is dat die sites meetbare toegevoegde waarde leveren. Ik zeg altijd tegen mijn klanten: ,,Een website is slechts een middel. Beter een lelijke website met veel bezoekers dan een mooie website die nooit gevonden wordt.”
.

.
Partner van Google
.
Heusschen (35), SEO-expert en gecertificeerd partner van Google Inc. (het bedrijf achter ’s werelds meest gebruikte zoekmachine), maakte als kind de opkomst van het internet van dichtbij mee. De stroom aan online veranderingen en verbeteringen in de loop der jaren volgde hij op de voet.
.
Zijn gevoel voor het leveren van toegevoegde waarde ontwikkelde zich tijdens zijn studie Technische Bedrijfskunde. Aanvankelijk verdiepte hij zich er noodgedwongen in, om de eenvoudige reden dat hij zich had voorgenomen om tijdens sollicitaties extra op te vallen. Zo bouwde Heusschen in een tijd dat internet nog niet voor iedereen vanzelfsprekend was, zijn eerste websites. ..Ik stuurde een sollicitatiebrief naar een potentiele werkgever. Om wat extra op te vallen deed ik er geen cv bij, maar een linkje naar mijn website. Vervolgens kon ik zien dat desbetreffend bedrijf mijn site bekeken had. Diezelfde dag belde ik en vroeg ik wat de status was. Dat is toeval meneer, we hebben uw brief hier net voor ons liggen. Toeval?”
.
Tegenprestatie
.
De baan zelf kreeg hij niet, maar het feit dat zijn aanpak bleek te werken was voor de huidige 043WEB-directeur een reden om verder te gaan op de ingeslagen weg. ,,Ik ging dit werk ook voor anderen doen. Ik verdiende er niet meteen geld mee, maar de mensen voor wie ik websites bouwde, waren wel steeds goed voor een tegenprestatie. De een maaide het gras, de ander snoeide de voortuin en weer een ander knipte mijn haren.”
.
Drie jaar geleden zat de groei er plotseling zo hard in, dat Heusschen besloot het professioneler te gaan aanpakken. ,,Al die barters groeiden me boven het hoofd. Bovendien houdt het op een bepaald moment vanzelf op: je hoeft per slot van rekening maar een keer per maand naar de kapper.“
.
Eerste pagina
.
Anno 2017 werkt Heusschen samen met een aantal begaafde studenten en heeft 043WEB een gevarieerd klantenbestand in Nederland, België en sinds kort ook de UK. ,,De groei ziet er goed in”, erkent Heusschen, die behalve als websitebouwer, analyticus en SEO-expert ook nog werkzaam is als Informatieanalist. ,,Gemeenten, de universiteit, een aantal middelgrote bedrijven en niet te vergeten een groot koffiebedrijf uit Amsterdam. Bedrijven komen van steeds verder. Het grappige daarbij is dat mensen zich niet realiseren dat de naam van mijn bedrijf verwijst naar het netnummer van Maastricht. ,,Ze weten niet dat het met de regio te maken heeft en het maakt ze eigenlijk ook niet uit. Ze weten me te vinden omdat ik zelf meestal op de eerste pagina sta in de google ranking. Ik help mijn klanten hetzelfde te bereiken.”
.
043WEB in Chapeau Magazine
.
Bekijk dit artikel ook op de website van Chapeau